Radön – vad är nytt! (ur ÖBK-kanalen 2024 (april)

På den vackra ön Radön, där vågorna smeker stranden och solen kastar sina varma strålar över det blånande havet, händer det saker. Våren har inneburit en fantastisk förvandling för vår lilla ö.

Vi har bytt ut samtliga kättingar vid både de södra och norra bryggorna, vilket garanterar en stadig och säker förankring.

Dykning av de yttre kättingdelarna har genom¬förts under hösten, vilka vi kommer att behöva byta ut delar av kättingen under året.
Vid den södra stranden har vi skapat en härlig grillplats med nya bänkar, perfekt för att sitta tillsammans och njuta av en god måltid medan solen sakta sjunker bakom Radön.

Vid norra bryggan har vi renoverat och förstärkt stenkistan som hade börjat sjunka ner i sanden, vilket nu ser ut som nytt och redo att möta kommande utmaningar.

Klubbstugan har fått en kärleksfull uppfräschning och strålar nu i ny färg både inuti och utanpå. Det är en fröjd att se den stå där, omgiven av den vackra naturen.

Vi har också lagt ut en förtöjningsboj vid norra bryggan på norra sidan för att testa om vi kan minska användningen av ankare. Detta eftersom det kan vara lite trångt att komma ut särskilt om det blåser på.

OBS tänk på att förtöja mindre segelbåtar och motorbåtar så långt in som det går på bryggan.

Men för att fortsätta att göra Radön till ett paradis behöver vi er hjälp. Vi vill uppmana alla medlemmar att komma och hjälpa till med det fantastiska arbete som pågår här.

Tillsammans kan vi göra Radön till en ännu mer underbar plats att vara på.

Radönkommittén gnm Stefan Nordlander