Ordförande har ordet

Östertälje, 3 april 2024.

Anna Stenhede, ordförande

Mitt liv är just nu i ett hektiskt skede och när jag ser tillbaka på år 2023 så känns det som att det året gick fort förbi. Året 2023 präglades av både förändringar, utmaningar och glädje, det vill säga normalläge.

När det gäller ÖBK så har vi uppdaterat möblemang, kompletterat köksutrustning, slipat golv och installerat en ny diskmaskin på Strandhotell. Det kostade en slant men var också budgeterat för. Möblemang och köksutrustning blev ett återbruk från min egen arbetsplats då vi lämnade våra lokaler och hade möbler som kunde köpas för en billig peng. Det här slet några av de daglediga med och vad bra det blev! Tack för det!

Årsfest hade vi 2023 som gick i babord och styrbords tema, med fri tolkning och det blev det. Att den äntligen blev av var en glädje för många! I skrivande stund så har ju även årsfesten 2024 genomförts och då med ett Mellotema.

Just det här med årsfest, midsommarfirande, kräftskiva och seglingar gör att vi är en klubb som drivs av gemenskap och samhörighet. Förhoppningen är att alla ska känna klubbgemenskap och att man känner sig välkommen! Som Gösta sa på senaste årsfesten, vi är den enda båtklubben i Södertälje som fortfarande har en årsfest och planen är att fortsätta med det som en del av gemenskapen. (Och troligen enda med klubbtidning? /Red:s anm)

För egen del blev det inte så mycket båtliv det här året utan i stället var det alltifrån att hjälpa åldrande föräldrar med både vardagliga ting som enstaka händelser, ta hand om barnbarn, arrangera och fira student för dottern till att hitta några egna stunder.

Som vanligt spenderade vi en del tid nere på Österlen men det blev även en vecka på Åstol. Åstol som är den lilla bilfria ön söder om Tjörn (Västkusten) blev en ny upplevelse med Pater Noster i sikte i sydväst. Här var vädret typiskt ”västkustskt” det vill säga regn, blåst, sol och salta bad om vart annat, som någon sa på ön ”Välkommen till Blåstol”.

På Radön blev det midsommarfirande i traditionell Radöanda med brygglunch, dans runt midsommarstång, vin-och klubbletning för stora och små och kvällen avslutades med dans på dansbanan. Vädret det kunde man inte klaga på.

Tillbaka till hur allt förlöpt under året som gick så kan jag inte påminna mig om att det var något speciellt som stack ut, dessvärre så hade vi återigen några tråkiga stölder i hamnen under vintern trots att vi förstärkt belysning och minskat möjlighet att ta sig in med fordon på området. Önskan är ju att vi inte blir utsatta alls men frågan är hur vi når dit och om vi det ens är möjligt. Uppmaningen är att tömma sina båtar och inte ha stegar tillgängliga så att man kan ta sig in i båtarna. Motorer är ju dock svårare att hantera dvs montera bort.

Som vanligt är det ju ni medlemmar som ”gör jobbet”. En del gör mer som våra ”daglediga” och det är vi tacksamma för, andra gör arbeten genom sitt kommittéengagemang medan flertalet av oss gör det via arbetsplikten och då både i hamnen och på Radön. Tillsammans har vi möjligheten att hålla kostnader nere, i alla fall de vi kan påverka, vilket leder till att vi kan hålla avgifterna på en rimlig nivå för oss medlemmar.

Så ett stort Tack till er alla!

Nu är vi i början av april och lagom till vårrustningen så bestämde sig vädermakterna för att ställa om till vinter igen, hoppas det blir kortvarigt!

Jag avslutar med samma mening som tidigare inlägg ”Jag uppskattar verkligen ÖBK-andan och hoppas att vi kan fortsätta på samma kurs. Klubben består av oss alla. Vad vi gör av framtiden avgör vi tillsammans!”

/Anna