Ordföranden har ordet

– Östertälje, mars 2018. Nu har det äntligen blivit lite ljusare och solens strålar börjar sakta värma vårt avlånga land här uppe i norr. Det känns tryggt att våra båtar fortfarande står uppställda på land då kung Bore håller sitt grepp. Den här veckan – första veckan i mars – har det varit riktigt kallt med 10-15 minusgrader. Nu är det inte långt kvar innan vi får krypa in under våra presenningar och börja vårrustningen.

Båtmässan i Älvsjö brukar för mig vara starten på båtsäsongen. Jag låter mig inspireras av alla nya båtar och ”bra att ha prylar” till den egna båten. Även om man inte behöver något så hör det liksom till att gå på båtmässan och träffa likasinnade båttokiga vänner och kollegor.

I år har jag fått äran och förtroendet att bli ordförande för ÖBK. Jag är verkligen stolt och hedrad att få detta uppdrag i en av Sveriges mest välskötta båtklubbar. Vem är jag då? Jag är en (snart) 50 årig båtentusiast som seglat sedan 70-talet. Det började med att jag som liten följde med familjen ut på sjön varje sommar. När jag fyllde femton, och med ett Kustskepparintyg från medborgarskolan att visa upp för far, fick jag äntligen själv låna föräldrarnas båt – vilken frihet!

Sedan har det bara fortsatt. 1995 köpte Sanna och jag vår första egna segelbåt, en blå Safir. Efter tio år växlade vi upp till en Smaragd och år 2009 köpte vi båten vi har nu, en Sirena 38. Med Sirenan växte vi ur vår gamla båtklubb och hamnade här i ÖBK, ett stenkast frånRosenlund/Hagaberg där vi bor. Ni har säkert träffat mig på ÖBK i rollen som subblift­förare eller bryggplatsansvarig.

Jag brukar säga att jag har förmånen att pyssla med båtar både på fritiden och på jobbet. Under 30 år har jag jobbat i teknisk tjänst som sjöofficer i flottan på robotbåtar och korvetter. Nu som krigsförbandschef för en underhållsdivision på 4.sjöstridsflottiljen på Berga. Så det blir rätt mycket båt …

Jag vill rikta ett riktigt stort tack till min företrädare Ingvar Bingman som nu efter 30 år lämnar ordförandeskapet. Ingvar är känd och uppskattad av de flesta på klubben och har genom åren med fast hand manövrerat fram båtklubben. Jag känner stort förtroende för Ingvar och hur han tillsammans med alla engagerade klubbmedlemmar utvecklat ÖBK till vad vi är i dag. Ingvar utnämndes till hedersmedlem i år, vilket han verkligen förtjänat.

ÖBKs ständiga sekreterare sedan många år har varit Berit Hjelm. Berit har under snart 20 år hållit ordning på både stort som smått. Att vara sekreterare i en båtklubb är ingen lätt uppgift. Det är ständigt något som måste fixas och sammanfattas. Berit har i år lämnat vidare sekretariatet och mycket förtjänstfullt utnämnts som hedersmedlem.

Några som verkligen förtjänar ett stort tack är tjejerna i festkommittén och vår klubbmästare för deras planering och genomförande av årets mycket uppskattade årsfest. Vilken fest det blev! Det var ingen som tvivlade innan heller, men årets Mello-tema var en höjdare i en ny tonart. Bra uppträdande med otroligt starka och snygga deltagare och skönsjungande programledare. Tack!

Östertälje Båtklubb är en förening med god ekonomi och ordning och reda. Jag uppskattar verkligen ÖBK-andan och hoppas vi kan fortsätta på samma kurs. Klubben består av oss alla. Vad vi gör av framtiden avgör vi tillsammans.

Jag önskar er alla en riktigt härlig båtsommar, vi ses till vårrustningen!

Sverker Dahlberg, ordförande